![]() |
![]() |
zondag 10 november 2019 |
![]() ![]() ![]() ![]()
|
COEMAN Wilfried Geboren te Kortrijk op 2.1.1939
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Administratie Cultuur, Afdeling Beeldende Kunsten en Musea 2003
Tweede prijs in de
Prijs van het Landschap Michel Depypere - Kuurne 2006
individuele:
collectieve:
Inleidingen en besprekingen:
Het werk: Zoals bij vele schilders van de Jonge Belgische Schilderkunst, door wie hij duidelijk beïnvloed werd, ontwikkelde het werk van Wilfried Coeman zich vanuit een expressionisme naar een zuiver abstracte vormgeving. Vertrekkend vanuit het landschap, komt hij door het opdelen van de vlakken tot de abstractie. Het landschap blijft ten andere herkenbaar in veel recente werken, maar is meer een voorwendsel tot de creatie van een werk. Nochtans is deze ontstaanswijze van het werk niet overal aanwezig want de intuïtieve benadering haalt de bovenhand. Men vindt er ook vaak de suggestie van een menselijke aanwezigheid terug. Parallel ontstaat een emotionele, organische zowel als een geometrische orde. Eigenlijk bouwt Wilfried Coeman aan een werk waar de zuiver picturale elementen primeren, zoals het evenwicht, de structuur, het ritme en de kleur, en die uiteindelijk een raakpunt vinden op de limiet tussen de eenvoud en de meer expressieve vormgeving. De kritiek: “Alhoewel de gebruikte vormelementen niet te identificeren zijn met de realiteit, mogen wij Wilfried Coeman niet echt een abstract schilder noemen. We voelen er vaak nog figuratieve vertrekpunten in, een basis die in het reële huist, doch die tijdens de groei en de rijping van het creatieproces alle anecdotiek verliest, om tenslotte als schilderij louter zichzelf te zijn. Zijn werk kan beschouwd worden als een gebied waar interferenties ontstaan tussen abstract en figuratief. Er blijven figuratieve landschapselementen naspelen in het resultaat. In veel werken voelen we de lucht aan. Er zit meestal een soort horizonscheiding in zijn composities. Zijn tot blokken of bijna geometrische vlakken herleide elementen kunnen woningen, velden, rotsen of personen zijn. Coeman is iemand die de verf hanteert met meesterlijk aanvoelen van harmoniërende tonaliteiten, iemand die de lijn en het vlak uiterst evenwichtig weet te doseren in functie van een totaalbeeld; iemand die verrassend spontaan ritme en evenwicht in zijn composities verzoent, iemand die ook de verf als materie weet te exploreren en diverse toepassingswijzen naast elkaar tot een expressief geheel maakt.” (Bert DEWILDE.) Commentaar van de jury “Prijs van het Landschap Michel Depypere 2006”: ”Wat opvalt in het werk van Wilfried Coeman zijn de verfijnde kleurenvariaties aangebracht in delicate penseeltrekken binnen een harmonisch opgebouwd geheel die verwijzen naar geabstraheerde landschappen”. Getuigenissen van de kunstenaar: “ Voor mij is het schilderij een
visueel zelfstandig afgesloten gebied met een eigen werkelijkheid. Het
heeft een eigen bestaan met een eigen evenwicht en een eigen
zwaartekracht. Het is onafhankelijk, en het dankt tenandere zijn
bestaansrecht aan deze onafhankelijkheid. Cataloog ‘Spectraal’ Gent- 1982.
“ Schilderen is een eenzame
bezigheid en een zeer persoonlijke ervaring. Cataloog ‘Galerie du Crédit Général’ Brussel- 1992.
Mijn zogezegd abstracte
landschappen en composities worden niet bepaald door natuurlijke,
uiterlijke elementen. Het is alleen de horizonlijn en het aanvoelen van
de hemel die er een landschap van maken. Het is een evocatie van de
wereld langs deze herkenbare elementen van het landschap. Het ligt op de
grens tussen het reële dat nu is, en het tijdloze. Kunst heeft veel te maken met
levensdrang: het is een scheppende kracht. Daarover gaat mijn werk. Dat alles klinkt misschien wat
zwaarwichtig, maar dat is het niet; dat is zeker niet de bedoeling. Er
is evenveel plezier mee verbonden: het is evenzeer een spel: het plezier
hebben aan het creatieve spel van het schilderen is een uitzonderlijke
beleving. Voor de rest moet je een schilder
laten schilderen, en zijn werk met een open oog bekijken, om te zien en
te ontdekken. Je moet een zekere onschuld of zelfs naïviteit kunnen
bewaren zodat je kunt kijken en zien, en beleven. Zo beluisteren wij ook
muziek. We gaan niet analyseren terwijl we luisteren, want dan
gaan we alles vernielen. Wilfried COEMAN
|
Deze website is voor het laatst bijgewerkt op 10/11/2019